”Kärnan i vårt mervärde ligger i data”

I en färsk intervju med Le Revenu delar Xavier Durand, vd för Coface, med sig av sina tankar om riskhantering, ekonomiska utmaningar och vikten av data och innovation i riskanalys och förebyggande.

Du genomlevde finanskrisen 2008, Fukushima-olyckan i Japan (2011), Covid-krisen och skrev boken ”Våga ta risker”1 efteråt. Vad har du lärt dig av allt detta?

Xavier Durand: Vi har alla våra uppfattningar om riskområden, men det är mycket svårt att förutsäga kriser eftersom de påverkas av många faktorer. Det är mindre viktigt att blicka två eller tre år framåt än att veta hur man ska hantera händelser under de närmaste tre till sex månaderna.

Under den stora finanskrisen 2008 tvekade myndigheterna att ingripa för att rädda en bank på grund av risken för moralisk risk. De lät Lehmann Brothers gå i konkurs. När Covid dök upp gjorde de vad som behövde göras. Det blev en bumerangeffekt, eftersom de penning- och finanspolitiska åtgärderna gjorde det möjligt för zombieföretag att överleva. Nu återvänder den vanliga ordningen. I de flesta utvecklade ekonomier drar regeringarna tillbaka sina stödåtgärder och konkurser är återigen en del av normen. De europeiska regeringarna har inte längre råd att föra en expansiv finanspolitik.

Den rådande obalansen i finanspolitiken skapar skuldsättning och instabilitet. Våra kunder är medvetna om detta och vi ser också att allt fler nya kunder vill skydda sig.

 

Det enda kreditförsäkringsbolaget som samlar information från alla länder i en enda databas

 

Hur försäkrar man företag i en tid av ökad risk?

Xavier Durand: Vår affärsmodell bygger inte så mycket på vår förmåga att förutsäga som på vår förmåga att hantera. Vi kan förutse en pandemi, men det hjälper oss inte när vi måste fatta 13 000 kreditbeslut per dag i 200 länder med 5 miljoner motparter. Varje land och varje situation är unik. Vi publicerar en global karta över land- och sektorrisker, men det säger oss inte vad som kommer att hända i ett visst företag. Ett makroekonomiskt fenomen kommer att påverka olika företag på helt olika sätt, beroende på var de befinner sig i värdekedjan.

Vi har byggt en unik arkitektur som vi ständigt förbättrar.

Vi är det enda kreditförsäkringsbolaget som samlar information från alla länder i en och samma databas. Vi har kontakt med varenda en av våra 100.000 kunder. Förr tog det fem dagar att fatta ett kreditbeslut. Nu har vi kortat ner tiden till en halv dag, med betydligt större precision och snabbhet. Idag fattas 60 procent av besluten - de små och mest repetitiva - automatiskt. Vi analyserar i stort sett alla kreditförsäkringsdokument som skickas in över hela världen, och kärnan i vårt värdeskapande är data. Vi investerar tiotals miljoner varje år i ny teknik. På fyra år har vi anställt 500 specialister inom vår informationsverksamhet, vilket motsvarar en tiondel av vår personalstyrka. Dessa investeringar täcks till fullo av den ökade försäljningen av dessa tjänster. Vi har redan fått över 15.000 kunder som kommer till oss enbart på grund av vår data, och det är en snabbt växande marknad.

Marknaden för kreditförsäkringar är mycket konkurrensutsatt. Vi fakturerar tiondels procent av den försäkrade försäljningen och priserna har sjunkit i nästan tio år. Alla effektivitetsvinster som gjorts med hjälp av teknik har faktiskt gått vidare till kunderna.

 

Vad har ni för förmåga att säga nej?

Xavier Durand: Vårt jobb är att hjälpa företag att fatta rätt affärsmässiga beslut och undvika uteblivna betalningar, vilket är en av de främsta orsakerna till att företag går i konkurs. Samtidigt måste vi också säga nej när vi tycker att risken är för hög.

Vår kundlojalitet är fortsatt mycket hög, cirka 93%.

 

Ser du en risk för recession och bör vi förvänta oss att tillväxten avtar ytterligare, särskilt med tanke på den sjunkande inflationen?

Xavier Durand: Vi förväntar oss en avmattning snarare än en recession. Vi tar ut en del av försäljningen. När inflationen tar fart finns det en inbyggd tillväxt. När den sjunker blir det en nedgång. Denna nedgång har varit synlig sedan slutet av förra året, men det är en rent nominell effekt på våra resultat.

Det viktiga är stabiliteten i vår kundbas, och vår kundlojalitet är fortsatt mycket hög, cirka 93 procent. Våra intäkter utvecklas därför i takt med ekonomin, med tillägg av nya affärer.

 

Är det hållbart att dela ut 80 % av vinsten?

Xavier Durand: Vi har en av de högsta avkastningarna i SBF 120-index. Om man inkluderar utvecklingen av vår aktiekurs blir det så mycket som 17 procent per år sedan jag tillträdde för nio år sedan.

Vår utdelningsandel har inte hindrat oss från att förbättra vår soliditet, som för närvarande ligger över vårt målintervall.

Vi förlitar oss också på återförsäkring. Vår regel är att ett större skadeanspråk inte får kosta mer än 3 procent av vårt egna kapital. Vi överför en fjärdedel av vår omsättning till återförsäkrare och behåller tre fjärdedelar av riskerna.

 

Det enda börsnoterade kreditförsäkringsbolaget


Är det meningsfullt att behålla kreditbetyget? Skulle Arch Capital kunna ta över kontrollen?

Xavier Durand: Det är en fråga som du bör ställa till Arch Capital. Arch Capitals inträde (2020 med 29,9 procent av kapitalet och fyra platser i styrelsen) har inte förändrat vår strategi. Arch Capital är en försäkrings-, återförsäkrings- och hypoteksgrupp, och de har agerat som en finansiell partner ända sedan de blev ägare.

”Vi är det enda börsnoterade kreditförsäkringsbolaget. Vår expertis är kreditriskhantering och vi arbetar för att ytterligare stärka vårt tjänsteutbud, från information till försäkring och inkasso. För att göra detta måste vi fortsätta att vara innovativa. Det är en verklig konkurrensfördel och en av hörnsternarna i vår nya strategiska plan, Power the Core.

När jag började på Coface hade vi värdeinvesterare, sedan lockade vi dem som var ute efter höga utdelningar. Nu börjar vi också attrahera de som föredrar tillväxtaktier och är intresserade av teknik.

Intervju av Aline Fauvarque för Le Revenu - november 2024

1- Att våga ta risker:Att leda i en osäker värld.112p.Publicerad av Hermann.Januari 2021.16 euro

Författare och experter

Upptäck våra lösningar