Arkema och Coface: En anpassad lösning och ett nära samarbete har visat sig vara en framgångsrik strategi.

Global expertis inom riskhantering, högkvalitativ service och en ständig, nära dialog är nyckelkomponenterna i det framgångsrika och långsiktiga samarbetet mellan Arkema och Coface. Arkema är en internationell industrikoncern som har varit kund hos Coface och använt sig av kreditförsäkringstjänsten Coface Global Solutions i nästan 10 år.

Arkema, den tidigare kemikaliedivisionen (exklusive olja) inom Total-koncernen, grundades 2004 efter avknoppningen från Total. Arkema är en börsnoterad internationell koncern och världsledande inom specialmaterial: lim, beläggningslösningar och avancerade högpresterande material (polymerer, tillsatser).

Transport, energi, vatten, hälsovård, konsumentvaror... Arkemas material finns överallt i vårt dagliga liv. Vi kan bland annat tacka Arkema för gasluktämnena som gör det säkrare att använda dem. Många franska toppidrottare och stora varumärken (Puma, The North Face, Mizuno) väljer sulor tillverkade av Pebax®, den termoplastiska elastomer som Arkema har utvecklat och som är det material som har bäst prestanda på marknaden för sportskor.

Arkemakoncernen, med 21.100 anställda i nästan 55 länder (bland annat USA, Kina, Frankrike, Tyskland och Japan), hade en omsättning på 9,5 miljarder euro 2023.

 

Säkerställa Arkemas internationella utveckling

Arkema, som sedan 1976 är delvis försäkrat av Coface inom ramen för Total Group, fick börja om från början efter avknoppningen 2004. År 2014, tio år efter starten, inledde Arkema ett anbudsförfarande via sin mäklarpartner AON.

Vår prioritet var att outsourca riskhanteringen för att bättre kunna hantera den decentraliserade strukturen i vår organisation och hanteringen av kundfordringar. Genom att överlåta vår portfölj till Coface kunde vi optimera våra resurser och se till att alla våra enheter drar nytta av Cofaces lösningar.

 - Nathalie Vinchent, Credit Manager på Arkema Group.

Arkemakoncernen sökte en partner med global expertis inom riskhantering, som kunde hantera risker nära lokala förhållanden för att säkerställa internationell utveckling. När Arkema grundades var företaget främst verksamt i Europa och USA. Genom innovation, riktade förvärv och investeringar i tillväxtländer har koncernen strategiskt omstrukturerat sin verksamhet för att fokusera på tillväxtmarknader, med en starkare närvaro i Asien. Mellan 2005 och 2023 ökade andelen av Arkemas försäljning i Asien och övriga världen från 18% till 29%, i Nordamerika från 25% till 37%, medan andelen i Europa minskade från 57% till 34%.

 

"Direkt dialog med riskexperter och skräddarsydd riskbedömning är ovärderligt"

Arkema vände sig därför till Coface, närmare bestämt till Coface Global Solutions (CGS), som är ett erbjudande särskilt utformat för multinationella företag. Cofaces experter på riskhantering tog i samarbete med säljteamet fram ett robust och skräddarsytt program. Programmet är utformat för att optimera hanteringen av den omfattande portföljen som är spridd över hela världen. Som ett resultat av detta har Arkema nu en enda avtalsmodell med identiska villkor för alla sina enheter. Detta förenklar och harmoniserar hanteringen av koncernens 120 försäkringsavtal. Dessa försäkringsavtal täcker koncernens 26.000 kunder, oavsett storlek och plats. Som kund hos CGS drar Arkema nytta av en organisation och tjänster som är helt inriktade på multinationella företag, med specifika centrala och lokala kontakter i varje enhet som effektivt kan hantera det globala programmet anpassat till lokala behov.

"Vetskapen om att vår affärsutveckling är säkrad ger oss en större trygghet när vi fattar beslut och utformar vår strategi.Cofaces lösningar underlättar också mitt arbete som Group Credit Manager:Förutom lokalt stöd för vart och ett av våra dotterbolag har jag tillgång till en centraliserad organisation som övervakas av ett ledande program och en samordnare som jag har direktkontakt med för att göra personliga riskbedömningar.Detta är ovärderligt!", säger Nathalie Vinchent.

 

"Ju mer vi samarbetar med Coface, desto mer förbättrar vi kvaliteten på vår portfölj.Det är en god cirkel!

Under nästan tio års samarbete har Arkema och Coface byggt upp ett starkt samarbete. "Närhet och partnerskap är grunden för vår relation med Cofaces team. Vi tycker att teamet är lyhört, flexibelt och redo att hitta lösningar utifrån våra förväntningar och de utmaningar vi står inför. Trots att kontaktpersonerna har ändrats över tid har vår relation aldrig tappat fart. Det visar att samarbetet inte är personberoende utan att det bygger på en gemensam kultur mellan två företag", säger Nathalie Vinchent.

En långsiktig relation är också ett sätt att skapa värde som båda organisationerna kan dra nytta av. Arkemas förnyade förtroende för Coface har bidragit till att optimera CGS-lösningen. "Vår kund har en hög teknisk kompetens och god kunskap om kreditförsäkringar.De förväntar sig med rättaen hög servicenivå från Coface.Arkema är en pionjär inom många områden, till exempel när det gäller innovativa API-lösningar.Vi utmanar varandra och tillsammans lyckas vi utveckla Arkemas portfölj så att vi kan nå ännu bättre resultat.Företaget är mycket dynamiskt och växer ständigt, vilket kräver god internationell bevakning och samordning för att möta kundernas förväntningar. Det är mycket givande att se relationen utvecklas positivt", säger Julie Machon, Account Manager på Coface Global Solutions.

"Förutom att Coface är konkurrenskraftigt är servicenivån en viktig faktor.Vi arbetar ständigt med att vidareutveckla vårt avtal.Samarbetet med Coface gör att vi kan vara mer proaktiva när vi får en avisering om en av våra exponeringar, så att vi bättre kan förebygga risken för utebliven betalning på lång sikt.Det är en god cirkel som kontinuerligt förbättrar kvaliteten i vår portfölj över tid. Det är därför vi vill skriva ännu fler sidor i vår gemensamma historia", avslutar Nathalie Vinchent.

Upptäck våra lösningar