Artificiell intelligens: en verklig industriell vändpunkt?

När den internationella AI-konferensen i Frankrike avslutas, väcker företagens breda användning av generativ AI många debatter (och en del fantasier). Den snabba utvecklingen inom detta område är inte längre begränsad till teknik- och tjänstebolag, utan påverkar nu alla företag och den globala handeln. Från processer till produkter – vilka möjligheter och risker medför AI för tillverkningssektorn och kreditstyrning?

Tillväxt, produktivitet, konkurrenskraft: makro-mikro, samma kamp!

Ur ett företags perspektiv eller på nationell nivå kan frågorna kring användningen av artificiell intelligens variera stort. Trots detta finns tre avgörande faktorer som gäller både på makro- och mikroekonomisk nivå: tillväxt, produktivitet och konkurrenskraft. Efter en period av fascination och experimenterande går nu den "generativa AI-bubblan" in i en fas där tekniken används produktivt i stor skala och integreras i hållbara affärsmodeller.

Bland de nya utmaningarna innebär kapplöpningen om konkurrenskraft oundvikligen att obalanser uppstår mellan nationer och företag. Dessutom sker en avgörande förändring: även om aktörer kan begå misstag, kommer inte alla att återhämta sig i samma takt om de gör fel i detta område.

De som behärskar artificiell intelligens kommer att dra nytta av produktivitetsvinster och en strategisk fördel. Utmaningen är dock att balansera förhållandet mellan makt och ansvar: AI är en hävstång för tillväxt och en källa till produktivitet, men också en källa till etiska, sociala, miljömässiga och geopolitiska risker. Det är också viktigt att beslutsfattarna är vana vid att hantera AI. Särskilt eftersom artificiell intelligens fortfarande är en process under utveckling, vilket vi nyligen såg med DeepSeek, som vände upp och ner på uppfattningar som betraktades som sanningar.

Aurélien Duthoit,ekonom inom ICT-sektorn, Coface.

Spelar alla företag i samma liga?

Även om AI är en teknologisk revolution som påverkar alla företag på alla nivåer, sker dess adoption i en kontext präglad av suveränitet, investeringspolitik och marknadsandelar – en arena där amerikanska och kinesiska företag dominerar globalt. Amerikanska företag som Google, Microsoft, Amazon, Meta, Oracle och Apple ligger i täten, med investeringar på över 160 miljarder dollar under 2024, främst i byggandet av datacenter för att träna sina AI-modeller. Dessutom har Donald Trump aviserat satsningar på nära 500 miljarder dollar inom ramen för det så kallade Stargate-projektet. Även vissa kinesiska företag, såsom Baidu, Tencent och Alibaba, har gjort betydande investeringar och sammanlagt satsat 15 miljarder dollar. I Europa däremot är det svårt att identifiera ens ett enda företag som har gjort investeringar i samma storleksordning.

Takten i AI-adoptionen varierar kraftigt mellan olika sektorer, men även inom samma sektor. Den påverkas av regleringar, datamognad och tillgängliga resurser. Teknikdrivna branscher gynnas av ett fördelaktigt regelverk, stora mängder strukturerad data och omfattande IT-resurser. Men även sektorer som handel och industri, som redan har kommit långt i sin digitalisering, drar nytta av AI:s möjligheter. AI är alltså långt ifrån en fråga som enbart berör techföretag!

Carine Pichon, VD för Coface Frankrike, Västeuropa och Afrika.

AI integrated into client solutions and commercial risk management

Även om AI som ämne inte är nytt, har det återigen fått stor uppmärksamhet genom utvecklingen av generativ AI och dess allt mer tillgängliga användningsområden för en bredare publik. Inom företag har AI också spridit sig från att först ha testats inom några få funktioner, som IT och riskhantering, till att nu användas i allt fler områden, som HR och ekonomi, med en snabb ökning i användning.

I detta sammanhang är frågan om konkreta användningsområden en central fråga för beslutsfattare. Hur kan AI integreras, anpassas och implementeras i företagets verksamhet? Vilka konkreta fördelar kan det ge kunderna? Hur kan AI förbättra bedömningen av kommersiella risker?

Två globala företag delar sina erfarenheter och innovativa strategier inom detta område: 

  • Schneider Electric, en världsledande aktör inom industriell teknik, har infört AI både för sina kunders nytta och för sin egen hantering av kreditrisker.
  • Sonepar, som är världsledande inom distribution av elektrisk utrustning till yrkesverksamma, använder AI för att skapa en sömlös helhetsupplevelse och skräddarsydda erbjudanden för sina kunder.

Utforska alla utmaningar, risker och möjligheter med artificiell intelligens, en verklig industriell vändpunkt? med våra experter genom att titta på reprisen av Coface Country Risk Conference 2025.

Författare och experter